pavel karous

Transportér Pandur

V ostravské ulici 28. října jsou dočasně osazeny dvě asymetrické kontejnerové vany na stavební a komunální odpad. Jeden z kontejnerů má přidělané geometrické zastřešení, tak aby nápadně připomínal vojenský transportér Pandur. Autor instalace ve veřejném prostoru Pavel Karous, tím navázal na svůj sochařský seriál, který se zabývá vztahem světa geometrie a lidské společnosti. Projekt vznikl v rámci festivalu Kukačka.
Kontejner, který je městský mobiliář běžně se vyskytující na veřejných prostranstvích, se jednoduchým zásahem vycházející z jeho architektury, mění na stylizovaný transportér. Obrněná vozidla v ulicích metropolí působí vždy nepříjemným pocitem ohrožení, buď už jako válečný stroj okupační armády nebo jako symbol represí vlastní vlády, která se chrání před demonstrujícím davem. Transportéry v ulicích zhmotňují agresivní a neudržitelnou náladu v zemi. Připomeňme si obrázky z metropolí zasažené důsledky revolucí Arabského jara nebo i jihoevropských měst sužovaných ekonomickou krizí.   
Budou také jednou účelově předražené transportéry Pandur, symboly české vládní korupce, hlídat v ulici 28. října Krajský úřad moravskoslezského kraje před rozvášněným davem deprivovaných Ostravanů? Ti se totiž podle sociologů budou v blízké budoucnosti potýkat s ještě drastičtějším navýšením chudoby, rostoucí kriminalitou a nezaměstnaností, důsledky právě asociálního a zkorumpované chování vládnoucí garnitury. Může atrapa transportéru fungovat jako voodoo?

autor objektu: Pavel Karous
realizace: Martin Bukovan, Matěj Barták, Pavel Karous
poděkování: kurátorskému týmu „Kukačka“ – Tomáš Knoflíček, Libor Novotný, Jana Zhořová

design by onkubator